Denemarken in het voorjaar

Woensdag 29 april

We passeren de Deense grens. Na een korte rit komen we in Ribe aan. Dit is de oudste stad van dit land. We ontdekken een leuk, oud centrum en kijken binnen in het Vikingmuseum. Een straat verder staat de grote Domkerk. We besluiten het bouwwerk ook van binnen te bekijken. De Denen hebben hun kerkinterieur een heel eigen gezicht gegeven. Wat op valt, is dat er veel wit in is aangebracht..

Donderdag 30 april

Op onze tocht naar het noorden van Denemarken doen we het Kongenshus Mindepark aan. Eigenlijk is het geen park maar een heel groot natuurgebied wat voornamelijk uit heide bestaat. We maken er een stevige wandeling. Een fraai gebouw staat bij de ingang. Aan het eind van de dag besluiten we  dicht bij Aars te overnachten omdat we daar morgen moeten zijn. In Noragen is een CP. Tegen een grote loods aan zijn een paar plekken gecreeerd maar er is ook uitzicht over de velden.

Vrijdag 1 mei

Al vroeg zijn we uit de veren om op tijd in de kerk te Aars te zijn voor de confirmatie van Anita. Voor ons is dit een onbekende traditie maar in Denemarken ondergaat iedere puber deze handeling. Het is een soort toetreden in de wereld van de volwassenen. Daarna is er bij Wim & Sjouktje feest aan huis. Het wordt een gezellig samenzijn met goed eten en veel gebabbel. We maken met z'n allen een wandeling naar het fjord. 's Avonds bij J&H op bezoek in hun B&B huisje.

Zaterdag 2 mei

Na afscheid van Wim & Sjouktje zijn we vertrokken naar Ebeltoft. Daar hebben we het fregat bekeken. Het leven aan boord van een 18e eeuwse schoener is leuk in beeld gebracht met de aankleding en taferelen met levensechte poppen. Op de namiddag rijden we naar Sletterhage op de zuidpunt van het schiereiland Helgenaes. Het is heerlijk zonnig weer en daardoor is er een prachtig uitzicht.

Zondag 3 mei

Vandaag is het droog en zonnig weer met koude wind. Door te zorgen dat we uit de wind blijven kunnen we lekker buiten zitten De plek verveelt nog niet daarom blijven we een dag hangen. Na een tijd luieren, gaan we de omgeving bekijken. Op het terrein zijn restanten van bunkers te zien. Er wandelen veel mensen langs het strand en een kraam met lekkernijen krijgt het behoorlijk druk.

Maandag 4 mei

We willen het slot Engelsholm bekijken maar dit blijkt nu een hogeschool voor kunst te zijn. Het interieur  lijkt daardoor niet meer op de tijd die de buitenzijde nog wel verondersteld. Gelukkig kunnen we in het aangelegen park een wandeling maken over een gemarkeerd pad. Daarna rijden we via Sjolund. Daar is een uitkijkpunt op een hoogte van 115 meter over de Oostzee. We hebben pech dat het vandaag wat mistig is maar hebben toch een mooi panaroma gezien. We rijden door naar Aabenra en zijn daar gaan staan op camperplaats voor 125 DK.