Zomerreis naar ITALIË

We gaan met onze pas gekochte camper op reis naar Italië. In twee dagen passeren we Duitsland en Oostenrijk.

Dinsdag 31 juli

Al vroeg rijden we weer op de autobahn. Ook vandaag willen we een flinke afstand rijden. De camper gedraagt zich uitstekend. Behalve een paar stops voor koffie en lunch rijden we de hele dag door. We passeren de Oostenrijkse grens bij Fussen. Het is genieten in de Alpen. Het rijden op bergwegen gaat voortreffelijk. We gaan langs de Resenpas. Als we in Italië zijn, willen we een nachtplaats zoeken. De camperplaats bij San Valentino kunnen we niet vinden. In het plaatsje Glorenza kiezen we voor de camping. Heel prettig is dat het tarief meer past bij een camperplaats. We staan gezellig aan beekje. Het geluid van het ruisende water is ontspannend. We wandelen door het dorp. We vinden het een leuke plaats.

Woensdag 1 augustus

We zijn in Italie. We rijden over een prima weg naar Bolzano. We willen een kasteel in Merano bezoeken en de coördinaten zijn ingevoerd. Aanvankelijk gaat het goed. We worden door de stad gestuurd. Het bord ‘Castello’ geeft ons aan dat de richting goed is. De wegen worden wel smaller. Hanna begint twijfels te krijgen. Maar aan de weg staat een bushalte. Als die hier kan komen dan past ons campertje ook wel. Als we doorrijden valt op dat de voetgangers op de weg lopen en er geen enkele auto meer is te zien. Het besef dringt door dat we fout zitten. Het pad waarop we rijden is een voetpad naar het kasteel. Maar het is zo smal dat draaien heel lastig wordt. Dan zien we een klein zijweggetje maar deze is erg steil. Met brullende motor probeer ik er achteruit op te rijden. Het blijkt te schuin. Even verderop is een hotel. Een klein parkeerplaatsje biedt even hoop. Echter er staat een auto in de weg die niet zal worden verplaatst volgens de kok maar hogerop de berg is nog een pleintje, voegt hij er aan toe. Opnieuw de steile weg verder volgen. Het pleintje biedt met drie keer steken net voldoende ruimte om de neus anders gericht te krijgen. Het kasteel laten we maar zitten. Na een prachtige rit over een bergpas komen we uit in Predazzo. Het is tijd om te stoppen. De camperplaats is een ongezellig parkeerterrein met campervakken.

Donderdag 2 augustus

Het doel is Venetië. Na een rit door redelijk vlak terrein komen we bij de bekende waterstad. We willen naar de camperplaats maar deze is bezet door een festival. We rijden door de drukke stad op zoek naar een plek. Onverwacht doemt er een camping op. We stoppen half op de stoep om te vragen of er plaats is. Even later staan we op een prachtig plekje in het groen op camping Rialto. De enige last komt van duizenden vervelende muggen. Vanavond eten we in het campingrestaurant.

Vrijdag 3 augustus

Voor de camping is een bushalte. De bus brengt ons naar het centrum van Venetië. We zwerven de hele dag door de straatjes, varen op het hoofdkanaal en bezoeken vele bezienswaardigheden. Vol ongeloof horen we de prijzen op het St Marcoplein. Grote passagiersschepen zien we aan de kade afmeren. Tegen de avond brengt de bus ons weer bij de camping. Opnieuw gebruiken we het campingrestaurant voor het avondeten.

Zaterdag 4 augustus

We gaan verder Italië in.

We rijden de kustweg en hebben regelmatig een mooi uitzicht op de zee. We parkeren in Cervia op een hele grote parkeerplaats waar slechts een camper staat. We bezoeken het strand en zien het typisch Italiaanse gebruik om strandstoelen te verhuren die al in lange rijen klaar staan en het hele strand bezetten. Cervia is niet veel bijzonders. Een kleine kermis biedt vermaak en er staan veel hotels.

Zondag 5 augustus

We rijden naar Umbrie. Onderweg zoeken we een tankstation maar vele zijn gesloten omdat het zondag is. Gelukkig dient zich net op tijd een pomp aan, het alarmlampje brandde al een tijd. We stoppen in Todi. Tegen het dorp ligt een groot terrein wat dient als CP. We ontmoeten Jan en Rita die daar ook staan met hun camper. Todi is een leuk, karakteristiek stadje.

Maandag 6 augustus

We staan zo prachtig tussen de cypressen dat we besluiten hier nog een dag te blijven staan. We maken een wandeling door stadje en komen op leuke plekjes. Bij een pleintje hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving omdat Todi hoog boven de omgeving ligt.

Dinsdag 7 augustus

We rijden samen met Jan en Rita verder Umbrie in. We komen bij camping Golo del Forello aan een meer. Het staat er heerlijk rustig onder de bomen met uitzicht op het meer.

Woensdag 8 augustus

Het plekje bevalt nog goed. Dus blijven we hier nog een dag. Na een kalme ochtend, gaan we in de middag  zwemmen in meer. De zwoele wind waait lekker onder de bomen door en aan de bar zijn prima drankjes te krijgen. Heerlijk om zo te luilakken.

Donderdag 9 augustus

Vandaag rijden we naar Orvieto. Prachtige hoe deze stad op een rots is gebouwd en van ver al is te zien. We parkeren op de CP en gaan met de gondel naar de stad. We beklimmen een toren en krijgen een prachtig uitzicht over de omgeving. Vol bewondering bekijken we de Chieso. De voorzijde is vol met beeldhouwwerk. Binnen is er veel pracht en praal. Ook bezoeken we de ondergrondse stad. Hier blijkt vroeger een duivenfokkerij te hebben gehuisd.

Vrijdag 10 augustus

We rijden vandaag naar Saturnia. Bij deze plaats zijn natuurlijke zwavelbaden. Bij een waterval zijn vele natuurlijke badkuipen ontstaan waar menigeen gebruik van maakt. Koud krijg je het niet want het water is altijd 38 graden. De eigenaar van de camperplaats brengt en haalt ons met een busje naar de baden.

Zaterdag 11 augustus

Jan en ik besluiten vandaag om vanaf de camperplaats naar de zwavelbaden te lopen. We komen door een mooi natuurgebied. De meiden laten zich met het busje brengen. Na een dagje sudderen gaan we ’s avonds uit eten en wandelen door het mooie plaatsje in het avondlicht.

Zondag 12 augustus

Onze trip gaat vandaag naar Castelione d’Orcia. Boven dit stadje torent een  kasteelruïne. We bekijken het stadje en bezoeken de ruïne. ’s Avonds is het feest. Lange rijen tafels staan klaar om het hele dorp te ontvangen. Een reusachtige barbecue zorgt voor voldoende vlees.

Maandag 13 augustus

Hanna wil naar wijnproeverijen in de  bekende wijnstreek Chianti. We rijden naar Radda en parkeren daar voor de nacht. Tijdens de wandeling bezoeken we diverse wijnhuizen en slaan een klein voorraadje in. De omgeving is prachtig met vele wijngaarden tussen de bergen.

Dinsdag 14 augustus

Wij willen weer naar het noorden omdat de vakantietijd inkort. We nemen afscheid van Jan en Rita en rijden naar Marinella di Sarzana. De plaats ligt aan de westkust. Op de camperplaats komen we dicht opeen gepropt te staan. Maar als we de weg oversteken staan we op het strand. Lekker zwemmen en uitwaaien. Op de avond wandelen we over de boulevard en zijn even onderdeel van een drukke toeristenplaats.

Woensdag 15 augustus

We rijden langs Genua richting de bloemen Riviera. We bezoeken de plaats Nizza Monferrato. Op zich is het een gezellige plaats maar het is rustig. De camperplaats is op een  afgesloten terrein. Met een sleutel kunnen we door het hek. We verkennen de omgeving per fiets.

Via Frankrijk en Duitsland rijden we in een paar dagen weer naar huis.