Limburg avontuur

Het ijs is weer uit de sloot. De kievit is terug en de bomen zitten vol met bloesem. De stallingsdeur kan open en de camper naar buiten. Na stevig poetswerk zijn we klaar voor het nieuwe avontuur.

Routeboek Limburg avontuur
PDF – 582,5 KB 453 downloads

Vrijdag 25 april

Het is een lange rit. Wij rijden van Groningen naar Limburg. De voorjaarsvakantie is begonnen en wij willen de bloemetjes buiten zetten in onze zuidelijkste provincie. In het eind van de middag arriveren we in Nieuw-Bergen. Hier is een hele mooie, betaalde camperplaats, midden in het natuurschoon.

We hebben met Jan en Rita afgesproken samen dit avontuur aan te gaan. Zij zijn al gearriveerd en verwelkomen ons met een kop koffie.

Zaterdag 26 april

We staan prachtig; er is geen reden om verder te trekken. De fietsen worden naar beneden gehaald. We willen een groot deel van de dag besteden aan het al fietsend Limburg ontdekken. We rijden door stuifzandgebieden, we komen langs een prachtig gelegen meer, we steken de heidevelden over. Zo nu en dan pakken we een rust moment. Soms met een kop koffie, soms met een ijsje. Als we weer op de CP aankomen hebben we een heel gebied doorkruist.

's Avonds gaan we uit eten in Nieuw-Bergen. Dit dorp ligt een paar kilometer van de CP. Als we terug willen is het donker. Het valt niet mee dan de juiste weg te vinden. Nadat we een heel eind hebben omgereden, weten we de camper weer te vinden.

Zondag 27 april

Thorn is het volgende reisdoel. Deze plaats is beroemd om zijn witte huizen. Er is een bescheiden camperplaats en onze twee campers passen er nog bij. Tegen de avondschemer willen we het dorp van dichtbij bekijken. Het blijkt een heel idyllisch dorp met prachtige straten en steegjes en inderdaad de meeste panden zijn wit geschilderd. Het doet on-Nederlands aan.

Maandag 28 april

Wie in Limburg verblijft en Valkenburg overslaat heeft maar de helft gezien. Wij rijden dus naar Valkenburg. We krijgen een plekje op camping de Vinkenhof.

De fiets gepakt en op naar de stad. We struinen wat rond en besluiten om met een groep anderen de grotten te gaan bekijken. Na het ondergrondse avontuur komen we in de ruïne van een voormalige burcht terecht. Vanaf hier is een mooi uitzicht. Dit soort vervallen glorie vind ik prachtig en ik onderzoek dan ook ieder hoekje. Het is al donker als we weer terugkomen op de camping.

Dinsdag 29 april

Vandaag willen we het gebied ten zuiden van Valkenburg op de fiets ontdekken. De heuvels zijn pittig. Gelukkig komt er altijd weer een afdaling. Bij een gezellig ogend restaurant verwennen we ons zelf op koffie met een flink stuk Limburgse vlaai. Als we weer verder trappen komen we langs Margraten. Hier is een grote erebegraafplaats van gesneuvelde soldaten bij de bevrijdingsoorlog van ons land in 1944/45. Het is even zoeken om de ingang te vinden maar ten langen leste staan we voor de poort. Als we tussen al die duizenden graven doorlopen beseffen we weer het enorme offer wat er is gebracht voor onze vrijheid. Er is een muur met alle namen. Een eindeloos lijkende reeks. Tuinmannen zijn druk bezig om alles er perfect uit te laten zien.

Woensdag 30 april

Weer gaan we fietsen. Dit maal naar het oosten. In Kerkrade ligt de dierentuin GaiaZoo. We hebben besloten deze te gaan bekijken. Het is een flinke fietstocht maar we bereiken de kassa. We zijn onder de indruk van het fraai aangelegde dierenpark. Mooi in de heuvels aangelegd betekent dat je in dalen dieren ziet maar ook op de heuvel. Dit hoogteverschil maakt de tuin bijzonder. Lekker in het zonnetje zittend bekijken we een gorilla-show. We lopend langs een kooi met vijf jonge lynxen. Op het terras verrassen we ons zelf op een lekkere hap. Savannebeesten kijken ons nieuwsgierig aan.

De terugtocht op de fiets gaat via dezelfde weg. Toch lijkt het langer. Terug op de camping gaan de benen languit.

Donderdag 1 mei

We gaan rijden. Vandaag doorkruisen we Zuidelijk Limburg. Eerst gaan we naar Eijsden. Na een kort bezoek aan de supermarkt rijden we dan naar Maastricht. We vinden in een straatje een parkeerplaats en gaan te voet de stad in. Op het Vrijthof vermaken we ons met het bestuderen van de medemens. Vol bewondering bekijken we de Servaeskerk en het stadhuis. We lopen door het stadspark en komen door gezellige stegen. Aan het eind van de middag zoeken we de camper weer op en rijden dan naar Brunssum. Dit is een mooie camperplaats welke ligt op de grens van stad en bos.

Vrijdag 2 mei

Bij het wakker worden, horen we het sneue verhaal van camperaars iets verderop het terrein. Hun fietsen zijn afgelopen nacht gestolen. Wij hebben niets gezien of gehoord. We hadden hen graag willen helpen.

Vandaag gaan we op de fiets via de bossen en heidevelden naar kasteel Hoensbroek. Het blijkt een hele nederzetting met meerdere gebouwen met het roemruchte kasteel, omringd door een gracht, fier in het midden. Binnen zijn diverse attributen uit de riddertijd tentoongesteld. De grote collectie jachtgeweren spreekt mij erg aan. De ontwikkeling van de tijd is in de exemplaren terug te zien. Ook is er een afdeling waar verschillende harnassen staan gestald.

Zaterdag 3 mei

Tijd om verder te trekken. In Reuver is een pitch&putt baan. Bij het passeren besluiten we er een partij golf te gaan spelen. Het is mooi weer en we vermaken ons opperbest.

Ons reisdoel vandaag is minicamping 'de Riet' in Nederweert-Eind. Het is een gezellig ingericht kampeerterrein. We komen op een groot grasveld te staan. We maken een stevige wandeling in de buurt en genieten van de ontluikende natuur.

Zondag 4 mei

Van onze gastvrouw hadden we gehoord dat in Nederweert de bevrijding van 1944 wordt nagespeeld. Dit lijkt ons wel wat en zo gaan we per fiets naar deze plaats. Op het moment van aankomen, horen we de karabijnen al knallen. Er wordt stevig gevochten. We lopen naar het plein en zien daar de ware strijd. Achter hooibalen en omgevallen boerenwagens zitten de geallieerden de ingesloten Duitsers onder vuur te nemen. Na veel lawaai, geschreeuw, ontploffende granaten, weten de fuhrertroepen zich overwonnen. Dan is het feest. Door het dorp heen staan overal kampementen. Als toeschouwer kun je zien hoe de soldaten hun wapentuig weer op orde brengen.

's Middags gaan we wandelen in de Peel. Er is daar een boeiende natuurroute uitgezet. Met het mooie weer trekt het veel volk aan.

Maandag 5 mei

De plicht roept weer. De voorjaarsvakantie zit erna vandaag weer op. Dat betekent dat Hanna en ik weer naar huis moeten. We vertrekken na de koffie en rijden met een onderbreking naar Groningen.

Het Limburgse avontuur is ons goed bevallen. Het was mooi weer wat altijd plezierig is op vakantie. We hebben veel aspecten van Zuid-Limburg kunnen bekijken.