op en neer door Frankrijk

We gaan op vakantie naar Spanje. Dat betekent dat we Frankrijk tweemaal gaan doorkruisen. Daar nemen we uitgebreid de tijd voor.

Zaterdag 20 juli

België zien we vandaag vanaf de weg. Ons doel is de stad Reims. Als geschiedenisfreak ben ik nieuwsgierig naar de kathedraal waar Karel V hemzelf tot keizer heeft gekroond omdat hij de macht van de Paus niet erkende. Op de gratis CP in de binnenstad treffen we nog een vrije plaats aan. We bezichtigen de stad en komen uiteraard ook bij de kathedraal. Het is een fantastisch bouwwerk. Zowel de buitenkant als binnenkant zijn indrukwekkend.

Zondag 21 juli

Onze etappe gaat vandaag naar Briare. Onderweg rijden we langs Provins. Deze stad heeft een middeleeuws centrum. Het is wandelend nog een hele klim om bij de oude kern te komen. Daarna maken we de tocht af door naar Briare te rijden. De CP ligt vlakbij een aquaduct over de Loire. Een imposante oplossing om met een kanaal een rivier te kruisen.

Maandag 22 juli

Vandaag willen we naar Oradour sur Glane. We zijn bekend met het verhaal van de massa-executie in juni 1944. Het door de Duitsers verwoeste dorp is daarna nooit meer opgebouwd. De ruïnes dienen als stil protest tegen oorlogsgeweld. De gratis CP is fantastisch; aparte parkeervakken met uitloopruimte. Diverse picknicktafels en keurig aangelegd. We lopen stil door het martelarendorp van 10-6-1944. Verwoeste huizen met vernield huisraad. Inmiddels verroeste auto’s uit de oorlogstijd. In het informatiecentrum wordt het trieste verhaal via beeld en tekst indringend verteld.

Dinsdag 23 juli

We rijden de warmte tegemoet. De temperaturen komen beduidend hoger te liggen. We gaan op zoek naar enige verkoeling. Aan de Franse zuid-westkust liggen enkele meren. Bij het plaatsje Parentis-en-Born vinden we een gezellige CP. Enkele fraai geschilderde campers trekken de aandacht. We zoeken het meer op en wandelen door de omgeving. Bij het meer is een strand waar menigeen verkoeling vindt.

Wij vertrekken naar Spanje en verblijven daar twee weken. Op de terugweg komen we weer door Frankrijk

Woensdag 7 augustus

In Lalinde zoeken we de CP op. Deze ligt voor het treinstation. Lalinde is niet een hele bijzondere plaats maar heeft wel een paar leuke straatjes om door heen te lopen. De rivier de Dordogne loopt langs de plaats en dat levert leuke doorkijkjes op.

Donderdag 8 augustus

Langs de Dordogne loopt een weg welke ons naar Limeuil brengt. We parkeren daar op een veldje aan de rivier. Het is een op en top Frans-toeristisch plaatsje. Een kasteel is het hoogste punt en het is een hele klim er naartoe. Beneden aan de kade heb je een prachtig uitzicht op het samenvloeien van de rivier Lozere met de Dordogne. Over beide waters ligt een oude boogbrug wat vanuit een gezichtspunt is te zien. We rijden naar Le Buque. Daar bezoeken we de prehistorische grot. De gids wijst met het licht van zijn zaklantaarn oude rotstekeningen aan die daar al millennia lang aanwezig moeten zijn. De CP is een groot veld waar veel campers een plekje hebben gevonden. Het brengt veel gezelligheid met zich mee.

Vrijdag 9 augustus

Een klein eindje verderop vinden we de grotwoningen van Les Eizies. We wandelen door deze plaats en komen op een overdekte markt met streekproducten terecht. We rijden door naar de grotten van Le Lascaux. Deze zijn wereldberoemd om de rotstekeningen en het is er dan ook behoorlijk druk. We sluiten ons aan bij de lange rij. Maar we zien niemand kaartjes kopen. We informeren hoe dat zit en we krijgen te horen dat je toegangskaarten kan kopen in het dorp. Daar zien we maar vanaf gelet op de grote drukte. We zoeken de CP van Sarlat op en vinden daar het laatste plekje. We gaan Sarlat ontdekken en het blijkt een prachtig middeleeuws stadshart te hebben. Het is er erg gezellig, er zijn veel toeristen en diverse straatartiesten tonen hun kunsten. Als het donker is, gaan we nog een keer naar het centrum. Wat een heerlijke sfeer treffen we eraan. Diverse muzikanten spelen, ieder op hun eigen wijze, op verschillende straathoeken. Restaurants hebben terrassen die de hele straat bezetten. Er gebeurt van alles en we vermaken ons prima.

Zaterdag 10 augustus

We verplaatsen ons weer een klein stukje en komen zo in Pinsac terecht. Direct achter het kleine gemeentehuis bij een speeltuintje zijn twee plekken gecreëerd. Er loopt een mooi wandelpad naar de oevers van de Dordogne. Eerst lopen we door de gewassen, verderop komen we in de bossen. We vinden een prachtig plekje onder de bomen aan het water. Het is geen straf om hier een tijd door te brengen. Het is druk op de rivier met kano’s. Ook wordt er op diverse plaatsen gezwommen.

Zondag 11 augustus

We reizen verder naar Rocamadour. Dit is een heel bijzondere plaats, welke tegen een rotswand is aangebouwd. Het is vooral een bedevaartplaats. Langs de rotswand loopt een kruisweg naar de kathedraal. We dalen vanaf de CP helemaal af naar de straat beneden waar het dorpje opeen gepropt is gebouwd. Het is een lang lint van winkeltjes en cafeetjes. Ook hier zijn weer veel toeristen op af gekomen zodat de handelaren goede zaken doen. Op de CP is volop plaats. In de namiddag kunnen we vanaf onze plaats een nagespeeld middeleeuws riddertoernooi zien. Paarden rennen langs elkaar en er is veel geschreeuw. Ridders en jonkvrouwen proberen elkaar te verleiden. De show eindigt met veel vuurwerk.

Maandag 12 augustus

Het is tijd om noordwaarts te gaan. De vakantie zit er bijna op. Vandaag maken we veel kilometers en in de loop van de middag settelen we ons in het dorpje Aubigny sur Nere. Het plaatsje heeft een verrassend leuk centrum. Hele fraaie huizen staan zij aan zij gebouwd en er is een pittoresk plein met veel terrassen. De CP grenst aan een leuk parkje wat op de avond veel jeugd trekt.

Dinsdag 13 augustus

Weer een reisdag. We vermijden de snelwegen zodat we door het Franse platteland rijden en mooie plaatsen tegenkomen. Aan het einde van de dag zijn we bijna Frankrijk uit. We zoeken de CP van Launois sur Vence op. We staan op een groot grasland bij een loods. Het einde van het veld grenst aan een natuurgebied. Daarin graast een grote kudde runderen. De beesten komen nieuwsgierig bij het hek om te kijken of er misschien wat te halen valt.