Door de Eifel naar huis

Lees hier wat aan deze trip vooraf ging

Na een zomerreis van 8 weken door Frankrijk rijden we door de Eifel weer noordwaarts.

Dinsdag 29 augustus

We rijden verder naar het Noorden en steken de grens met Duitsland over. In de stad Ibar-Obenstein is een kerk in de rotsen gebouwd. Deze lijkt ons interessant om te bezoeken. Nadat we een plekje voor de camper hebben gevonden en wat hebben gedronken, gaan we op expeditie. In het centrum gaat een trap omhoog naar de Felsenkiche. Als we deze beklimmen ervaren we dat zoiets bij koeler weer gemakkelijker gaat dan in de Franse warmte. De poort is echter gesloten. De laatste excursie is net geweest. We bekijken het wonderlijke kerkje van de buitenzijde en gaan dan terug.

We rijden een dorp verder. In Fischbach vinden we een prachtig plekje voor de nacht. Een ruim parkeerterrein van een historische kopermijn wordt ons verblijf voor de komende nacht.

Woensdag 30 augustus

Na een heerlijk rustige nacht vervolgen we onze weg naar huis. We hebben vandaag nog een bijzondere attractie op het programma staan: een hangbrug van 360 meter lang en 100 meter boven de grond. We bevinden ons in de Eifel en rijden over tal van mooie binnenwegen. Dan komen we aan op het parkeerterrein in de buurt van Morsdorf. In de verste verten geen hangbrug te zien, maar wel een bord die zegt dat het nog een kilometer lopen is.

De wandelschoenen komen aan. Voor de zekerheid nu een wel goed gevulde rugzak. We wandelen weg in de aangegeven richting. Het is niet druk maar gelukkig zien we ook anderen over het lange pad naar de brug lopen. Ze zijn voor ons een beetje de markering van de te lopen route. Want na het eerste bordje volgen er niet meer.

Rondom het begin van de brug drentelen verschillende bruglopers rond. We zien de brug nu in volle lengte over het dal hangen. Op de brug lopen verscheidene wandelaars. Zowel heen als terug. We vatten de koe ook meteen bij de horens en stappen de brug op. Zoals dat met een hangbrug het geval is, ga je eerst naar beneden, dan is er een stuk redelijk vlak en het laatste stuk loopt dan weer merkbaar op. De hangbrug hangt in vier vuistdikke staalkabels en wordt gestabiliseerd door twee parallel lopende kabels die om de zoveel meter een verbindingsteken met de brug hebben.

Door de lopers beweegt de brug enigszins. Dit maakt sommige best wat zenuwachtig. Ze houden de reling dan ook krampachtig vast. Als we in het midden zijn aangekomen, blijven we even staan voor het uitzicht. Na enkele foto’s te hebben geschoten, vervolgen we de oversteek met het nu oplopende deel. Op de andere kant is het drukker dan waar wij zijn opgestapt. We ploffen op een bankje neer en genieten van de meegebrachte appel. Na een tijdje lopen we de brug weer op. We moeten tenslotte aan de overkant zijn.

We vervolgen de rit naar Dieblich. Het laatste stuk rijden we langs de Moezel. Ook dat is weer prachtig rijden. Hoge heuvels aan weerszijden, de brede rivier vlak naast ons en veel gezelligheid op de oevers. Onze nachtplaats is een parkeerstrook die ook langs de rivier ligt. We gaan tussen geparkeerde vrachtauto’s staan omdat daar een plek is met vrij zicht op het water.

Donderdag 31 augustus

We vertrekken vroeg. Toen ik gisteren de route naar huis bekeek, bleek dat vooral in het Roergebied de nodige files waren in verband met werkzaamheden. Het lijkt nu iets gunstiger. Een enkele keer komen we tot stilstand maar de vertragingen bestaan vooral uit langzaam doorrollen. Koffiedrinken doen we tijdens de rit op het moment dat het bijna stil staat. Als we eenmaal op de A31 zitten, zoeken we een parkeerplaats op om te lunchen. Daarna duurt de rit nog anderhalf uur tot onze woning.