eifel - uitje

herfstreis naar de eifel

We willen dit jaar nog een keer met de camper op stap. In de herfstvakantie zijn we vrij en die kans willen we aangrijpen. Volgens de verhalen is de Duitse Eifel een mooi gebied om te verblijven. Dat gaan we de komende week zelf ervaren want het wordt ons reisdoel voor deze trip.

Routeboek Eifel uitjes
PDF – 1,9 MB 778 downloads

Vrijdag 18 oktober

De motor loopt, koppeling los en we rijden. Na een werkdag zijn we ingestapt en nu rijden we richting Lelystad. Tegen het IJsselmeer net even ten noorden van deze plaats is een camperplaats. Jan en Rita gaan deze rit met ons optrekken en ook zij melden zich een kwartier na ons.

Er is een restaurant vlakbij en we besluiten daar naar toe te gaan om te eten.

Zaterdag 19 oktober

Een paar kilometer rijden we naar het parkeerterrein van Bataviastad. We hebben kaarten voor de Bataviawerf. We bekijken de prachtige galjoen vol bewondering. Wat was er voorheen al een vakmanschap. Het schip mogen we van onderen tot boven doorlopen. We krijgen zo een goed beeld van het zeemansleven in de 17e eeuw.

In de loop van de middag vertrekken we naar Brunssum. De camperplaats hier ligt prachtig tegen de bossen aan en in de stadsrand.

Zondag 20 oktober

We rijden Duitsland binnen. Eerst brengen we een bezoek aan Monschau. Hier zijn we vaker geweest maar het is altijd gezellig rondlopen daar en nu ligt het op de route. Even later slenteren we door het stadje. Op een prachtig verhoogd terras nemen we koffie met apfelstrudel. We bekijken een kunsttentoonstelling op de markt. Bij de Ruhrsee stoppen we. Hier maken we een leuke wandeling om een meertje. De natuur toont al volop de herfstkleuren en in het water zien we de weerspiegeling.

Uiteindelijk komen we aan in Golbach. De camperplaats is eenvoudig.

Maandag 21 oktober

Vandaag blijven we in Golbach. Nadat we de plaats hebben verkend, pakken we de fietsen omdat we wat meer van de omgeving willen zien. Dichtbij ligt een stuwmeer en we rijden naar de Olefsperre. Terwijl we boven op de spermuur staan zien we beneden een prachtige camperplaats. Onze fietstocht gaat verder door bossen en over niet al te steile heuvels.

Dinsdag 22 oktober

Na een kalme start van de dag, rijden we naar Ramstein. Onderweg parkeren we een paar de camper voor kleine uitstapjes. De Eifel biedt de wandelaar / natuurliefhebber veel en dat is aan ons wel besteed. In de middag arriveren we bij de burcht Ramstein. Er staat een hotelcomplex vlakbij en daar is een camperplaats. We gaan direct op onderzoek uit en inspecteren de oude ruïne. We staan midden in de heuvels en om ons heen is het goudgeel en oranje.

Vanuit de burcht Ramstein loopt een wandelpad van 12 kilometer door de natuur. De wandelschoenen gaan aan en de rugtas is met eten gevuld. Zo zetten we de eerste schreden op het Romerpfad.

We lopen door hoog gelegen bossen en komen bij prachtige uitzichtspunten. We komen langs een grotwoning met de naam Klaushohle en klimmen naar binnen. We stijgen en dalen en komen bij een opener gebied. Hier zien we restanten van een Romeinse muur. Als we verder gaan komen we in een rivierdal. Voor de wandelaar zijn er loopbruggen gemaakt die tegen de rotsen aan zijn gebouwd. Regelmatig steken we de stroom over. Na vier uur wandelen komen we weer aan bij het beginpunt. Deze tocht was zeer bijzonder en absoluut de moeite waard.

Woensdag 23 oktober

Vandaag rijden weer een route door de Eifel. Eerst gaan we naar de waterval van Kliding. Nadat we bij een bos de camper hebben geparkeerd, is het een hele zoektocht naar de waterval. Er ligt een geprepareerd pad maar deze is moeilijk te ontdekken. Via smalle paadjes en steile afdalingen komen we bij het watergeweld. We kiezen een andere route terug en lopen uiteindelijk dwars door de velden om terug bij de camper te komen.

Daarna bezoeken we burg Eltz. In dit kasteel zijn filmopnamen gemaakt en het is bijzonder fraai gelegen op een rotspunt. We dwalen rondom het kasteel en lopen het binnenplein op. Het ziet er heel authenthiek uit.

Tegen de avond rijden we naar Mendig en gaan staan op de camperplaats bij de Lavadrome.

Donderdag 24 oktober

In Mendig zijn de oude lavamijnen te bezoeken. Hier werden vroeger basaltblokken gewonnen. De mijnen zijn gesloten maar nog wel door publiek te bezoeken. Zo komt het dat wij het Lavadrome binnenlopen om eerst het museum te bekijken en daarna met een gids mee gaan in de diepte. We lopen door een indrukwekkend gangenstelsel en proberen iets mee te krijgen van onze Duitstalige begeleider.

Na dit bezoek slenteren we door Mendig. We komen zo in een soort openluchtmuseum terecht. Behalve machines uit het verleden, staat er ook hedendaagse kunst. Een wonderlijke combinatie maar best wel aardig om te bekijken.

Vrijdag 25 oktober

We toeren vandaag weer door het prachtige Eifelland. We parkeren in Wanderath. Hier ligt ook een gemarkeerd wandelpad door de natuur. We vinden de aanwijsborden snel en daarna gaan we bepakt en bezakt onderweg. Na enige tijd zijn de verwijzingen niet zo duidelijk meer en we lopen een tijd te zoeken om het vervolg. Als we aanwijsborden vinden, wordt ons aangegeven dat we weer terug moeten lopen naar het dorp. We doen dit maar constateren achteraf dat we een heel stuk hebben gemist van de route. Niemand vindt dit heel erg.

Onze nachtplek vinden we in Kelberg. Achter op een groot plein zijn een aantal vakken aangewezen als camperplaats. Het is tegen een park aan en het staat er niet onaardig.

Zaterdag 26 oktober

De te rijden route plannen we zo dat we langs Nurburg rijden. Hier zien we hele stukken van de racebaan Nurburgring. Er wordt volop geraced. Hoewel het meer op een oefening dan op een echte krachtmeting lijkt.

Vandaag is Bad Bentheim de eindbestemming. Nadat we zijn geparkeerd, verkennen we het kleine stadje. Vanaf onze standplaats kijken we tegen een enorme burcht op. We kopen entreekaartjes en bewonderen de vroegere bouwkunst en verdedigingsstrategie.

Zondag 27 oktober

De vakantiedagen zijn op. Vandaag gaan we weer naar huis.

Laat in de middag rijden we Groningen weer binnen. We kijken tevreden terug op deze rit. We hebben veel gevarieerde bijzonderheden gezien en de Eifel is met herfstkleuren een mooi gebied om te verblijven. De camper kan de stalling in. Voor dit jaar zit het toeren erop.