De Balkanroute

Grave & Genemuiden

We zijn vertrokken voor een reis naar de Balkan. Wegens omstandigheden zullen we de reis behoorlijk inkorten. Als we na drie weken in Zuid-Duitsland zijn, besluiten we niet naar de Balkan te rijden maar via Frankrijk weer richting huis gaan. In de laatste reisweek komen we in Luxemburg aan. Na twee dagen daar te zijn geweest, rijden we door naar Belgie. Het laatste stuk is van zuid naar noord Nederland.

Donderdag 22 augustus

Vanochtend zijn we Nederland weer binnen gereden. Direct na de grens maken we onze eerste stop bij het natuurgebied ‘Het plateau’. Heerlijk in de zon hebben we een uurtje pauze gehouden om even lekker te lanterfanten.

De rit gaat verder over veel snelweg. We zijn dan ook binnen een uur in Grave, een bekend vestingstadje aan de Maas. De camperplaats biedt plek aan twee campers en er staat er maar 1. We parkeren netjes in. De Maas is vlakbij, maar een omhoog geschoten maisveld verhindert dat we het scheepvaartverkeer kunnen zien. We staan naast een oud campertje geparkeerd, waar we weinig leven in ontdekken. Na een tijdje verschijnt er nog zo’n oudje. Als we doorkrijgen dat de bewoners van beide oldtimers elkaar goed kennen, denken we het scenario te doorzien. Eigenlijk staan we op de plek van de laatkomer. Waarschijnlijk is deze even wezen boodschappen halen.

Er verschijnt een groep mensen, die uit Engeland komen. Vlakbij onze reiswagen krijgt de groep uitleg over de opmars van Engelse troepen tijdens de tweede Wereldoorlog. In dit geval gaat het specifiek over de Maasbrug, waar zwaar om is gevochten, want deze was cruciaal voor de voortgang van de invasie. Langs de weg zien we later twee herinneringspalen staan, die verwijzen naar deze strijd.

In de middag gaan we de stad verkennen. Met een wandeling van twintig minuten staan we in het stadshart. Deze heet heel gebruikelijk de markt. Een grote kerk trekt onze aandacht en als we ontdekken dat de deur los is, wagen we het een kijkje binnen te nemen. Het is een prachtige katholieke kerk. De beelden hangen en staan langs de muren. Diverse kerkstukken bestaan uit prachtig houtsnijwerk. Een oude mevrouw vertelt ons dat de kerkgemeenschap over enthousiaste medewerkers beschikt en dat de kerk goed onderhouden wordt. Ze dringt er bij ons op aan om een folder mee te nemen, die voor gasten op een tafel klaar liggen.

Op een van de terrassen op de markt strijken we even neer om wat te drinken. We zien hoe het marktplein omgeven wordt door mooie oude gebouwen. Een enkel exemplaar is duidelijk gerenoveerd, maar geheel in stijl met de historie. Grave beschikt over nog meer straten met een lang verleden. Het is bijzonder boeiend om hier doorheen te dwalen.

We kuieren weer terug naar de maaskade, waar de camper gestald staat.

Vrijdag 23 augustus

Onze reis nadert z’n einde. Vandaag toeren we, met een koffiestop bij Apeldoorn, door naar Genemuiden. Rond het middaguur arriveren we in deze plaats aan het zwarte water. Het weer is niet meer wat we gewend waren. Het waait hard en er zit regelmatig een regendrup bij. Na een tijdje lijkt het beter te worden en gaan we erop uit. We kennen Genemuiden nog goed uit de periode dat we met een boot door Nederland trokken.

Het hart van de plaats is eigenlijk de jachthaven. De oudste huizen staan hier omheen. We slenteren langs de motorjachten en halen herinneringen op. In een lelijk gebouw, wat het oude gemeentehuis blijkt te zijn, is een expositie van plaatselijke kunstenaars. We kunnen zo naar binnen. Een vrijwilliger vangt ons op. De man is blij dat er eindelijk bezoek is. Hij vertelt dat er altijd een expositie is, afwisselend tussen schilders en fotografen.

Een bijzonderheid is de oude klok van de afgebrande kerk. De klok is door vrijwilligers helemaal gerestaureerd en staat nu in de expositieruimte trots zijn kunnen te tonen. Het uurwerk is geheel opengewerkt zodat je de techniek van de kamraderen goed kunt zien. Twee zware gewichten moeten ervoor zorgen dat de klok niet stil blijft staan. Vroeger moest dit met de hand, nu gebeurt het automatisch.

We lopen door wat oude buurten en door het winkelcentrum. Het is geen toeristisch dorp. De bakker is zowat heel augustus op vakantie. Meer zaken zijn om deze reden gesloten.

In de avond heb ik een heel gesprek met een Duitse camperaar, die naast ons staat. Zij brengen veel tijd in hun camper door en hebben afgelopen winter in Spanje doorgebracht. Volgens hem is dat de enige plek in Europa, waar je goed het koude seizoen kan doorbrengen.

Zaterdag 24 augustus

Voordat we uit Genemuiden vertrekken, gaan we langs een supermarkt. De gehaalde boodschappen pakken we niet eens uit. Het is bedoeld voor het weekend. We rijden over relatief rustige snelwegen onze laatste kilometers van deze reis. Eigenlijk een heel eigenaardige reis. Ooit opgezet op door de Balkan te toeren, toen ingekort om nog net even de Balkan aan te doen. Uiteindelijk hebben we de Balkan niet eens gezien.

Net voor twaalven zijn we thuis. We worden hartelijk begroet door onze kleinzoon. Hij heeft voor ons de tuin bijgehouden en doet vandaag z'n laatste klusje.