Heerlijk HOLLANDS

Denk aan molens, klompen en kaas. Voeg daarbij zon, zee, strand en duinen. Houten huizen en een boogbrug ontbreken niet. Dat is heerlijk Hollands.

We zijn naar het hart van Holland geweest. Daar waar ons imago is geboren. Prachtige dorpen aan het water. Bloembol-velden en grote kudden vee. De sfeer van klompen en kaas. Eind mei hadden we even tijd om te kijken waarom Holland Holland niet meer is. We gingen op zoek naar de stoere onverzettelijkheid die ons land ooit groot heeft gemaakt. Waarom hadden schepen namen als Eendracht en Vertrouwen?

Vrijdag 25 mei

Het is prachtig weer. Ruim twintig graden en volop zon. Als we onderweg zijn naar Holland zien we dat de kampeerders massaal tevoorschijn zijn gekomen. Menige caravan wordt voortgesleept naar ongetwijfeld een fantastische camping. De tentbezitters rijden hen met veel snelheid voorbij. De camperaars zijn niet uit beeld geweest en vervolgen ook vandaag weer hun vertrouwde weg,

In het hart van Holland ligt Wormer. Net ver daar vandaan, net buiten de schaduw van de zendmast, bevindt zich mini-camping Swarthoeve. Een ruim grasveld en een uiterst opgewekte gastvrouw is het eerste wat we hier ontmoeten.

We staan in de hoek. Het land is venig en onze viertonner zakt enigszins weg in de stevige droge grond. Rondom is een weide-vogel paradijs en de tureluurs, grutto's en kieviten laten luid en overduidelijk hun aanwezigheid gelden.

Meer familie komt de hoek benutten. Mijn jongste dochter met man en kinderen parkeren hun bloemetjes T-3 langszij. Twee nichtjes spannen hun grote tent. Jan en Rita slaan het gade, zij zijn de kwartiermakers.

Zaterdag 26 mei

De volgende morgen is er vroeg herrie. Onze twee kleinzonen kloppen al snel aan de deur. Weer heerlijk warm onder de zon wordt het ontbijt genoten en alle leden maken zich klaar voor de ontmoeting met de rest. Hanna haar familie komt bijeen voor een gezellige dag. Iedereen komt naar Wormer.

Lena en Ruud zijn gastvrouw en heer.

Hun riante woning aan het water dient als verzamelplaats. Dan wordt het menens. Holland beleven zoals Holland is bedoeld. In twee groepen gaan we de Zaanse Schans omsingelen.

Divisie 1 gaat per fiets.

Het andere peloton gebruikt de auto. De molens zwaaien ons enthousiast tegemoet.  Heel grondig maar met voldoende tijd voor elkaar speuren we naar oude tradities. We hebben hulp. Uit alle windstreken zijn mede-speurders uitgezonden. Duitsers samen met Aziaten, Fransen en Italianen.

Heel secuur ervaren we het echte Hollandse leven. Ook per boot bekijken we de Zaan. Prachtige houten huizen, al dan niet voorzien van een 'goed jaareinde', schuiven langzaam voorbij.

Het slotfeest is in de Hofjes. Koele drankjes, gevolgd door een lopend buffet zorgen voor een prettig familiair rendez-vous. Het restaurant ligt idyllisch aan het Zwet. Late watersporters zorgen voor een aangenaam decor.

Zondag 27 mei

Een dag later zijn de kampeerders nog bijeen. Een gezamenlijk ontbijt is de opstart.  Mijn kleinzoon ontpopt zich tot fotograaf en voegt menig afdruk toe aan mijn collectie.

Het is weer gezellig in de wei.

Vee en vogels getuigen van een Holland hoe het had moeten zijn. Geruisloos stappen we over op de koffie. Onze camping-gastvrouw komt afscheid nemen.

We complimenteren haar met haar complete verblijfsterrein. Wormer is sportief en rent doorlopend langs onze vesting. Vliegtuigen brengen ook vandaag weer reizigers op hun gewenste plaats.

We breken op. Dankzij mijn ingezette blokken komen we goed weg. Begeleidt door de zon, kiezen we voor de route langs het IJsselmeer en Waddenzee.