Zomerreis naar Italië

Via de romantische strasse in Duitsland zijn we naar Italië gereden. We willen naar de hak van de laars.

Donderdag 9 juli

We passeren de grens van Italie boven op de Splugenpass. Een steile klim en dito daling. In de middag komen we aan in Chiavenna. Een flink ruisende bergrivier en bezoekers van het sportpark bieden ons doorlopend afleiding. Een avondwandeling brengt ons in het oude stadscentrum wat leuk is om te bezoeken.

Vrijdag 10 juli

De tocht langs het Comomeer gaat hoofdzakelijk door een tunnel. Slechts nu en dan hebben we een korte blik op het fraaie meer. Via de tolwegen belanden we in Salsomaggiore. Dit stadje heeft in vroeger dagen veel bezoekers gehad voor de thermen. Deze immense gebouwen bepalen nog het straatbeeld, van vervallen tot nog glorieus. Het centrumbeeld wordt bepaald door een zeer mooi en architectonisch exemplaar. De stad straalt een bepaalde grandeur uit met mooie gebouwen en parken.

Zaterdag 11 juli

We rijden Toscane binnen. Na een flink stuk snelweg, volgen we een kronkelende route naar Barga. Een heel mooi plaatsje. Via steile en zeer smalle steegjes wandelen we naar de kathedraal die op de heuveltop staat. Daarna door naar Lucca. Aan het begin van de avond fietsen we de oude stadswallen/muren rond. Er is een optocht met muziek en historische figuren. We slenteren door de nauwe straten van het centrum waar het gezellig druk is.

Zondag 12 juli

De dagtrip gaat naar Volterra. Het stadje ligt boven op een berg. Het was er gezellig druk. In het hart ligt het piaza preori met een statig gebouw het palazza. We hebben de opgravingen van een romeins theater en oude etruskische panden bezocht. In de namiddag hebben we de CP van Monteroni d' Arbia opgezocht. Rustige plek aan doorgaande weg. 's Avonds hebben vuurvliegjes een fantastische show gegeven.

Maandag 13 juli

Na een rit over zeer slecht wegdek komen we in Bomarzo aan. We willen kijken naar het beroemde park: parco dei Mostri. Op vrij korte afstand vanelkaar zijn er reusachtige beeldhouwwerken uit de 16e eeuw te zien. Van worstelende mannen, badende vrouwen, olifanten, beren en leeuwen. Ook zijn er enkele ontzag inboezemende 'monsters'; park der monsters. Gezellige CP op dorpsplein met 's avonds veel dorpelingen op de been.

Dinsdag 14 juli

De reis gaat verder over alweer slechte wegen. Tegen de middag bereiken we Tivoli. Een bezoek aan villa Adriana staat op het programma. Waar we hadden verwacht in een nog redelijk compleet bouwwerk binnen te stappen, bleek de villa al aardig gehavend door de tand des tijds. Toch gaven de overblijfselen een goed beeld van de pracht en weelde die hier ooit geweest moet zijn. De avond komen we in Ceccano aan. We overnachten op een mix-parking met servicepunt.

Woensdag 15 juli

De reis gaat naar Herculanum. Dit dorp is in 79 door de uitbarsting van de Vesuvius verwoest. We zien een goed geconserveerd dorp zoals deze uit de opgraving tevoorschijn is gekomen. Het geheel geeft een goed beeld van het leven in het jaar 79. Daarna vertrekken we na betaling van een absurde parkeerprijs (38,00). In Pompeii ontmoeten we Jan & Rita op de camping Zeus.

Donderdag 16 juli

Vroeg in de ochtend bezoeken we de opgravingen van Pompeii. De enorme oppervlakte van deze stad verbaast ons. Er zijn enkele aansprekende zaken zoals de beide theaters, het centrale plein, een tempelgebouw en de oude straten. 's Middags gaan we naar Paestum.

Vrijdag 17 juli

In Paestum bezoeken we de drie oude Griekse tempels en een museum. De tempels staan er al meer dan 2500 jaar. De grote hoogte en de zuilengalerij waren erg aansprekend. In het museum werd een goed beeld van het dagelijkse leven van het jaar 500 bc gegeven. Aan het begin van de avond gaan we uit eten in de pizzeria t.o. de CP met zicht op een verlichte Griekse tempel.

Zaterdag 18 juli

Via een fantastische mooie route door de Appenijnen komen we in de loop van de middag aan in het bergdorp Viggiano. In het dorp staan we bij een grasveld waarop allerlei activiteiten zijn. Er wordt een roofvogelshow opgevoerd, een zeskamp gehouden en er is een live-optreden van een band met Ierse muziek.

Zondag 19 juli

We reizen verder naar Matera. We komen door een apart landschap. lage heuvels met graanvelden geven een bepaald Toscane gevoel. Het wordt meer dan 40 graden. In de avond bezoeken we de Sassi. Het is net een sprookjesstad. Vele huizen in en over elkaar gebouwd verbonden met straatjes en trappen. Het gehele stadsdeel staat stijl tegen een rotswand waaruit het grotendeels is gehouwen. Een grote kerk, uitgehouwen in een rots, bepaald het beeld. Als later op de avond de lampen aangaan, wordt het nog feeërieker. Op straat zijn diverse uitingen van kunst; beeldhouwwerk, schilderijen en dans met muziek.

Maandag 20 juli

Voor ons gevoel hebben we nog niet alles gezien en daarom gaan we in de ochtendkoelte nogmaals langs en in de sassi. Het geheel is uniek. Zoiets nog nergens anders gezien. In de woningen is het bijzonder koel.

Dinsdag 21 juli

We willen Cisternino bezoeken. Op de CP blijkt het water afgesloten. Omdat we water nodig hebben reizen we door naar Ostuni. Voor 15 euro (ipv 10 in CC) mochten we bij een garagebedrijf overnachten. Wel de beschikking over toilet en douche. ' s Avonds de stad bezocht. Nauwe steegjes en trappen bepaalden het beeld van de witte binnenstad. Gegeten in een restaurant. Viel wat tegen.

Woensdag 22 juli

Vertrokken naar Aldoborello om de Trullo woning te bekijken. In het open veld al velen gezien maar in A. is er een hele stadswijk mee gevuld. Een trullo is een woning gemaakt met losse stenen zonder cement. Het geheel is erg toeristisch. Door naar de CP in Castellano d G. Gratis plaats met volledige sani plaats. Onder waterslang afgekoeld en gedoucht.

Donderdag 23 juli

In de ochtend naar de Grotta gereden. We bezoeken de anderhalf kilometer lange grot. Deze is fraai uitgelicht en we passeren diverse wonderschone natuurcreaties. Via nauwe gangen en zeer ruime holtes zien we de bekende druipsteeneffecten.

In de middag rijden we door naar Trani. We staan bij de haven en hebben uitzicht op zee. Omdat de dagtemperatuur hoog is, voelt de zeebries heerlijk aan. Een roma-gezin bepaalt de gemoederen in de vooravond. De kleine kinderen komen steeds langs om te bedelen. Er ontstaat zorg over de nachtelijke veiligheid.

In de avond wandelen we rond de haven. Er is markt (vis en goederen) en gezellig druk.

Vrijdag 24 juli

Als we in Manfredonia aankomen is er op de aangegeven coordinaten van de CP nog enige ruimte. We staan pal aan zee en tegenover een mobiele lemonbar die de hele dag een aggregaat en luide muziek aan heeft staan. Het lekkere zeewater nodigt uit tot zwemmen. Het plekje biedt een fantastisch uitzicht op zee. 's Avonds is er een openlucht dance-event naast ons. De eentonige ritme muziek duurt tot 1.00 uur.

Zaterdag 25 juli

Na boodschappen doen, zijn we de berg opgereden en komen midden in het nationale park Gargano terecht. Omdat de plek heel fraai gelegen is en ruim zat is besluiten we er te overnachten. Met enige regelmaat komt er een groep (tamme) varkens langs terwijl hun neuzen doorlopend in de grond wroeten. Onder de bomen en op 700 meter hoogte is het relatief koel.

Zondag 26 juli

We maken een toerrit door het nationale park. In het wild lopen varkens, geiten, schapen, paarden en koeien. We settelen ons in Vico.

Maandag 27 juli

We rijden langs de prachtige kustlijn van Italie. We genieten van de azurblauwe zee. In Lido di Casalbordino staan we op 50 meter van de kust. Het zeewater is lauw. 's Avonds gaan we uit eten. Daarna wandelen we over de boulevard. Jong en oud is nog laat actief.

Dinsdag 28 juli

We verlaten de kust en rijden naar L'Aquila. Het bergachtige landschap bepaalt het beeld. We blijven bij de camper op de CP bij de burcht.

Woensdag 29 juli

We wandelen door L'Aquila. Een immense burcht ligt vlak bij de CP. Als we door het oude centrum willen lopen zien we de enorme verwoesting die de aardbeving van april 2009 heeft aangericht. De gehele binnenstad is een bouwput. Duizenden werklieden zijn bezig met de renovatie. Er is vrijwel geen gebouw zonder beschadiging. De fontein met 99 kanalen is volledig intact. Heeft deze de aardbeving overleeft of is deze hersteld?

In de middag reizen we naar Lago Campotosto. Het meer ligt fantastisch mooi bovenin de bergen. In de avond rent een hele kudde wilde paarden langs de camper.

Donderdag 30 juli

Omdat we op een prachtige plek staan, blijven we nog een dag. In de middag breekt ergens een natuurbrand uit want tot de duisternis valt, vliegen twee blusvliegtuigen af en aan bij de lago. Ze zetten de daling vlak voor de camper in en komen laag overvliegen. Een 10 seconden raken ze het wateroppervlak om daarna weer op te stijgen.

Vrijdag 31 juli

We laten Jan & Rita achter bij de lago en gaan alleen verder naar Spoleto. Omdat een bergweg is afgesloten moeten we 30 km omrijden naar Spoleto. In de vroege avond maken we een wandeling naar de burcht en de daar achter gelegen ' il ponte della torri', het romeinse aquaduct wat Spoleto zo beroemd maakt. Het is een indrukwekkend bouwwerk. Vooral de wandeling terug door het verlichte Spoleto is heel mooi met mooie doorsteken, imposante gebouwen en kerken en gezellige steegjes.

Zaterdag 1 augustus

Een korte rit brengt ons naar Montefalco. We parkeren op het mooiste plekje; tegen de buitenkant met een uitzicht over het dal. In de namiddag bezoeken we het stadje en raken onder de indruk van haar schoonheid. Rondom is er een fantastisch uitzicht op de omgeving, in het hart nauwe steegjes, veel kerken en een mooi centraal plein; piazza comunicale. 's Avonds bezoeken we het centrum nogmaals. Met de straatverlichting aan is het nog fraaier. We dwalen door de nauwe steegjes en zien aan de buitenrand een fantastisch schouwspel van duizenden lichtjes in het omringende dal.

Zondag 2 augustus

Tja, dan loop je in Spello. Via meerdere bronnen het mooiste stadje van Umbrie genoemd. We hebben het stadje doorkruist, van laag naar hoog geklauterd, nauwe steegjes door gelopen maar nooit het gevoel gekregen in een bijzonder plaatsje terecht zijn gekomen. Geen mooi centraal plein, geen indrukwekkende kathedraal en geen aansprekende burchtresten, kortom het viel ons tegen. Wel de zeer nauwe straatjes waar huizen via loopbruggen met elkaar zijn verbonden, veel kerken, leuke terrasjes en gezelligheid maar dergelijke zaken treffen we ook in andere steden aan.

Maandag 3 augustus

Aankomst in Assisi was geen sinecure. Steil naar beneden en alleen scheve plekken. Na enig gehannes staat de camper uiteindelijk nog redelijk recht. Het stadje heeft alles waar je als bezoeker om zoekt. Indrukwekkende gebouwen zoals de basiliek Franciscus. Gezelligheid op de hoofdstraat. Aanbod van kunst, waren en voedsel. Sfeervolle pleinen met musicerende pelgrims.

's Avonds is de CP volledig leeg gelopen zodat we weer solo de nacht gaan doorbrengen. Op de CP werkt niets; geen water, geen stroom, geen licht.

Dinsdag 4 augustus

De rit gaat door de Apenijnen. Dat levert weer prachtige vergezichten op. Het landschap wordt opgesierd met fraaie cypressen. De CP in Urbania biedt alles en vraagt niets. We wandelen langs een opgeknapt klooster en het omliggende park.

Woensdag 5 augustus

De route naar San Marino loopt o.a. via een prachtige bergweg. Soms mist de asfaltlaag volledig maar er zijn mooie doorkijkjes. In SM bereiken we na een pittige klim de Funivia, de gondel die ons naar het historische centrum gaat brengen. Bovenop de rots is het uitzicht adembenemend mooi. We zwerven van basiliek naar rocca en door naar een palazzo. Veel winkeltjes en terrassen proberen de toerist te verleiden. Bij ons lukt ze dat meerdere keren. Bij het palazzo publico houdt een wachter strak in het lid keurig de wacht. We mogen er niet in.

Donderdag 6 augustus

Een stranddag. We zijn gaan staan in Punta Marina, een buitendorp van Ravenna. Het strand ligt op 200 meter. Het strand is typisch Italiaans; keurig opgedeeld in strandstoelvakken. De temperatuur van het water is hoog zodat het lekker baden is. Tegen de avond komt een groep Engelse jeugd de parking opgereden in een oude camper en dito bus. Bier en muziek schijnt het enige te zijn waarvoor ze aandacht hebben. De groep draagt zich verder uiterst correct.

Vrijdag 7 augustus

Reisdag door de Po-vlakte. Over rechte wegen en vlak landschap gaan we naar Castelguglielmo. Prachtige maar ongebruikte CP. We zijn (weer eens) de enigen. De fietsen kunnen naar buiten. Leuke fietstocht door enkele kleine dorpjes. 's Avonds zien we een heuse processie in het dorp. Op het podium staat een muziekband klaar. Waarschijnlijk feest vanavond. Tussen 10.30 - 12.00 heeft de band mogen spelen.

Zaterdag 8 augustus

We gaan de bergen weer in. We nestelen ons aan het Gardameer in het stadje Garda. We slenteren door een paar nauwe maar gezellige winkelstraatjes en gaan een tijdje zitten in een prieel welke gebouwd is in het meer. Heerlijk verkoelend op deze warme dag. De ticketautomaat werkt tegen. Een briefje van €10,-- wordt niet geaccepteerd. Het levert in de hitte onnodige stress.

Zondag 9 augustus

In de ochtend maken we een rustige rit langs de oever van het meer van Garda naar Riva. De camperplaats is een afgebakend terrein met slagboom. Tot onze stomme verbazing geldt er voor 4 plekken op het terrein een parkeerverbod(?). De politie komt langs om te bekeuren, heel bizar. In de middag bezoeken we het strand, nou ja kiezelstenen. Het water inlopen is een hele toer maar de beloning is heerlijk koel zwemwater. 's Avonds flaneren we langs de heel toeristische boulevard van Riva. Het is er wel gezellig.

Maandag 10 augustus

We vervolgen onze route naar het noorden. Via de vallei waarin de steden Trento en Bolzano liggen rijdt het vlot door. Ons bezoek aan lago Caldero is kort omdat we op een dure CP terecht kwamen. We parkeren midden in het bos bij een groot sportcomplex. Het is een gaan en komen van sporters.

Dinsdag 11 augustus

We verlaten Italie via de 2500 meter hoge Timmersjoch-pas. We zijn niet de enigen. Een hele rij cabrio's, motoren en fietsers is met ons bezig de pas te beklimmen. Op grote hoogte is het uitzicht fantastisch. Op de pas is een ruime parkeerplaats. We klauteren naar een nog hoger punt voor foto's. We lopen ook nog even de sneeuw in, toch altijd een bijzondere gewaarwording midden in de zomer.

Via dezelfde romantische strasse rijden we weer naar huis.