Zomerreis 2014 - Provence

Donderdag 17 juli

De grens met Frankrijk steken we al snel over. Het weer is heel Hollands, tamelijk fris en af en toe zon. Als we lang genoeg gereden hebben, gaan we op zoek naar een geschikte overnachtingsplaats. Deze vinden we in Vieville Hier ligt een parallel-kanaal aan de Marne waar een klein terrein met veel bomen enkele camperplaatsen biedt voor 6 euro. We verkennen de omgeving en zien dat de plek eigenlijk een jachthaven is. Er liggen een paar boten waaronder een uit Nederland. We treffen de varensgasten niet aan.

Vrijdag 18 juli

We komen aan in de Morvan. Dit is een heel bosrijk gebied met verschillende meren. Onze CP is in de buurt van Saulieu aan het water gelegen. Als we aankomen staat er een caravan. We parkeren op ruime afstand. Het weer is lekker zonnig en we zitten heerlijk in onze stoelen aan het meer. Dan komt de caravan tot leven. Een aggregaat wordt gestart waardoor de muziekinstallatie voldoende energie krijgt om vol open te kunnen. We proberen onze irritatie te onderdrukken door te blijven genieten van het mooie uitzicht. Omdat het meer niet erg groot is, maken we er een wandeling omheen over een prachtig pad langs de oever. Onze buurman heeft z'n apparaten nog vol aan staan als we weer bij de camper komen. We bereiden ons voor op een  onrustige nacht. Maar het lot is ons gunstig gestemd. In de vroege avond stopt het lawaai, de caravan wordt afgesloten en het gezin vertrekt met de auto.

Zaterdag 19 juli

We willen naar de Provence en rijden verder naar het zuiden. We hebben een CP gevonden in het plaatsje St Prix, vlakbij Lapadisse. Als we arriveren blijkt het een landgoed te zijn. Voorzichtig rijden we het terrein op. De eigenaar blijkt een Nederlander te zijn die hier een logies-bedrijf heeft gevestigd en natuurlijk zijn we welkom. We mogen zelf een plaatsje uitzoeken. Vandaag start een vakantieweek voor een-ouder gezinnen en de nieuwe gasten stromen binnen. De eigenaar leidt ons persoonlijk rond over het grote terrein. Vooral de afgetakte waterloop van een rivier die met veel snelheid en watervallen dwars over het perceel loopt is bijzonder om te zien. 's Avonds is er een gezamenlijke maaltijd waar ook wij voor uitgenodigd zijn.

Zondag 20 juli

Ook in Frankrijk zijn snelheidsmaniakken. Om deze te manen tot normaal rijgedrag heeft de natie verkeersdrempels ingezet. Kennelijk zijn sommigen hardleers want de toegepaste exemplaren hebben een indrukwekkende hoogte gekregen. Met een camper zijn deze alleen stapvoets te nemen omdat anders je hele huishouden op de campervloer ligt. Nu hebben de uitvoerders van weer zo'n nieuwe drempel veel haast gehad want nadat de schans in het wegdek is aangelegd, zijn ze vertrokken zonder waarschuwingsmarkering neer te zetten. Pas op het allerlaatste moment ziet Hanna het ding op ons afkomen. Haar gil doet mij vol in de remmen gaan, echter te laat. We horen vanaf dat moment allerlei ongebruikelijk geluiden uit de aandrijving komen en besluiten op zoek te gaan naar een garage. Zo parkeren we in Feurs voor een autobedrijf zodat we maandagmorgen hulp kunnen vragen.

Maandag 21 juli

Nee, meneer, wij kunnen u niet helpen maar rijdt u maar naar het bedrijfje van Pierre. Met de uitgetekende kaart op het dashboard rijden we het binnenland in. We vinden Pierre en hij is thuis. De camper gaat naar binnen en wordt geïnspecteerd. Geen grote schades en Pierre bevestigd een onderdeel en zet een andere wat beter vast. We rekenen af en hebben weer een gerust gevoel. We gaan richting zuid-oost Frankrijk en komen in de middag aan in Cornas. In het centrum is een aardige CP voor 10 campers. Er is nog plaats maar na ons loopt het snel vol. Het plaatsje heeft niets bijzonders. Maar het is heerlijk weer we zitten lekker in het zonnetje met een drankje.

Dinsdag 22 juli

Vandaag bezoeken we Pernes les Fontaines. We rijden naar de plek welke door de coördinaten worden aangegeven. Er is daar geen CP maar een complete camping. Na enig getwijfel, we hebben het niet zo op campings, rijden we toch het terrein maar op. We komen op een eigen veldje te staan met een eigen water en stroomvoorziening. Als we het plaatsje aan het ontdekken zijn, komen we in een prachtig middeleeuws centrum terecht, compleet met stadsmuur. Inderdaad heeft iedere straat een fontein waarvan er niet een gelijk is.

Woensdag 23 juli

We zijn in de Provence. We rijden over kleine binnenweggetjes die prachtig door het gevarieerde landschap kronkelen naar Rustrel. Deze streek wordt ook wel het Provencaalse Colorado genoemd. In vroeger tijd werd hier oker gewonnen. De oude wingebieden zijn opengesteld voor toeristen. We lopen door een sprookjeswereld van pastelkleuren. Oranje, geel en rood kleuren de afgegraven heuvels. Door erosie heeft het soms bizarre vormen aangenomen. We mogen vrij de wandelpaden gebruiken en genieten volop van de door de natuur geboetseerde omgeving.

Donderdag 24 juli

We verhuizen naar het volgende dorp. Ste Tulle heeft een ruime CP waar nog volop ruimte is. We slagen erin om een mooi plaatsje onder de bomen te krijgen. Het centrum bestaat uit eeuwenoude huizen die zij aan zij aan nauwe straatjes staan. We zitten uren op een gezellig terras onder de lover van platanen met een mooi uitzicht op de omgeving. We besluiten dat we buiten de deur willen eten en als de trek zich meldt gaan we op zoek naar een leuk  restaurant. Alles wat we echter vinden is een afhaal-pizzeria. Gewapend met deze twee warme schijven slenteren we terug naar de camper waar we in de zwoele avondlucht ons eigen tafeltje regelen.

Vrijdag 25 juli

We rijden door de lavendel-velden. Het plantje staat schitterend in bloei. Lange paarse rijen markeren de landerijen en de geur hangt in de camper. We stoppen om door de paarse overvloed te lopen en onze reukorganen de kans te geven om de onvervalste lucht volledig te analyseren. Het volgende dorp is Moustiers Ste Marie. We zien veel campers op een CP staan en wij voegen ons erbij. Lopend in Moustiers zien we de schoonheid van dit plaatsje. Een rivier stroomt door het stadje met veel watergeruis. Gezellige terrassen en pleintjes, omzoomd met veelkleurige bloemen die weelderig in bakken zijn geplaatst. De middenstand is breed vertegenwoordigd en de waar staat uitnodigend uitgestald.Hoog boven het dorp staat de kerk. we klauteren het pad omhoog om het godshuis te bekijken. Dan ook valt de ster op die bewoners 100 jaar geleden tussen twee rotsen hebben opgehangen en zo boven de plaats staat te stralen.

Zaterdag 26 juli

We beginnen aan de rit door de Gorges du Verdon. We rijden via de zuidzijde. Na eerst een paar kilometer steil omhoog zijn gereden krijgen we een schitterend uitzicht op het blauwe meer Lac du Verdon. We vervolgen de route en kijken in de gorges. Diep in het dal zien we de Verdon kronkelen. Een paar keer staan we stil om te genieten van de prachtige vergezichten. Een brug over een zijrivier daagt avonturiers uit om aan een lang elastiek naar beneden te springen en daar al bungelend de kick van hun leven te krijgen. We zoeken de CP op van Comps sur Arbury. Deze ligt in een klein parkje. Er staan picknick tafels waarvan we gebruik maken om lekker in de zon van het avondeten te genieten.

Zondag 27 juli

In de loop van de ochtend vertrekken we naar La Motte. We komen door een prachtig bosrijk gebied. Via smalle straatjes en nauwe bruggen wurmen we ons door de plaats. De CP ligt aan de buitenzijde bij een tennispark. Het is warm vandaag en nadat we een koel plekje onder de bomen hebben gevonden stallen we ons hebben en houden uit en besluiten vandaag verder niets meer te doen. De koelkast regelt op gezette tijden een drankje op de juiste temperatuur. Een tweetal campers staan de hele dag onbewoond met de gordijnen dicht. We vrezen dat het ook hier gebruik begint te worden dat als je zo'n ding bezit hem dan gewoon stalt op de gemeentelijke CP.

Maandag 28 juli

Op naar Saint Tropez. De kustweg is zeer druk en we staan in de file. Langzaam kruipen we naar de beoogde standplaats in Gologne sur Plage toe. Vanaf daar is het maar twee kilometer fietsen naar de mondaine badplaats. Zo komen we aan in de haven. Er is een braderie en de aanbiedingen proberen je aandacht te vangen. Grote tot zeer grote jachten liggen aangemeerd en met behulp van het personeel stappen meneer en mevrouw van boord. We lopen door mooie wijken en komen in het stadspark. Voor een hotel parkeren twee glimmende Bugatti's en een laan verder trekt een Ferrari alle aandacht. Saint Tropez is wat je ervan verwacht. Terug op onze CP merken we dat we ook de avond wel vermaakt zullen worden. Een grote kermis is open gegaan en op de CP staan meerdere Roma-gezinnen hun familieleven ten toon te spreiden.

Dinsdag 29 juli

Voorlopig hebben we voldoende massa-toerisme gezien. We trekken het binnenland weer in. We willen naar Bagnols en Foret. Een oud pand staat aan een pad waarvoor twee oudere dames aan een tafeltje zitten. Eentje komt in beweging als wij zijn gearriveerd. Zij zijn de eigenaren van de CP en de dame geeft tekst en uitleg. Alle voorzieningen zijn aanwezig maar er is veel creativiteit bij de aanleg gebruikt. Stroom krijg je via een haspel, het toilet was ooit een kippenhok. Het terrein is vrij onvlak zodat het enige moeite kost om de boel horizontaal te krijgen. Een van de dames gaat de moestuin in en vraagt of we ook in haar verse groente zijn geïnteresseerd. Als we een rondje lopen, ontdekken we dat er een niet meer gebruikte kerk op het terrein staat. Aan inscripties is te zien dat het ooit een belangrijke rol had in de gemeenschap.

Woensdag 30 juli

Na een lange rit komen we aan in Grasse. Hanna heeft met Rita afgesproken dat ze een workshop parfum maken gaan doen. In de nauwe straten is geen parkeergelegenheid en we rijden verder de stad in. Alle wegen lijken omhoog te lopen. Uiteindelijk belanden we in een buitenwijk waar we langs de kant van de weg parkeren. Te voet verkennen we de stad. We lopen naar het centrum wat een bepaalde grandeur uitstraalt. Mooie pleinen met een witte balustrade bieden een uitzicht op zee. Dan staan we plots voor een parfum-galerie. Binnen krijgen we uitleg over een mogelijke workshop. Telefonisch wordt geregeld dat de beide meiden een plekje in de klas krijgen. Met een adres in de hand staan we weer buiten. Opnieuw een site-seeing van Grasse. Een heerlijk geurend goedje in een chique flesje is het dagresultaat. Daarna rijden we naar het nabij gelegen Gourdon om daar te overnachten.

Donderdag 31 juli

Gourdon is een bergstadje met een groot kasteel. Het is een toeristisch plaatsje en twee grote parkeerterreinen bieden de dagtoeristen de mogelijkheid om hun auto te parkeren. Er meldt zich een gemeenteambtenaar bij de camperdeur. Overdag mogen er geen campers staan op P1. Of we willen verhuizen naar P2 zodat er ruimte is voor personenwagens. We spreken niemand tegen en zeker geen Franse ambtenaar, dus we verkassen. We zwerven de hele ochtend door het gezellige stadje. Aan de buitenzijde heb je een prachtig uitzicht op de omgeving. Er zijn meerdere oude gebouwen die het aanzien meer dan waard zijn. We komen op een plek waar oude ambachten worden getoond. 's Middags maken we een wandeling door de omgeving. Als we terug zijn, lopen de parkeerterreinen alweer aardig leeg zodat we de camper weer naar het leuker gelegen P1 verrijden.

Vrijdag 1 augustus

Een klop op de camperdeur. De gemeenteambtenaar verzoekt ons te verhuizen naar P2. We stellen hem gerust door te melden dat we gaan vertrekken. Dat moet dan binnen 10 minuten. De camper rijdt ons door prachtig berglandschap. We doorkruisen de Franse Alpen en stoppen in Castellane. Een hooggelegen kerk op een rotspunt domineert de horizon. We trekken weer verder. Mooie valleien wisselen af met ruige landschappen. Uiteindelijk komen we uit in Veynes. De camperplaats ligt tegenover een camping en aan een meertje. Een gouden plekje om in de schaduw van de eigen luifel je de koning te rijk voelen. De camping heeft een restaurant. 's Avonds gaan we uit eten bij dit eethuis en zitten we op een veranda met uitzicht op het meer een heerlijke Franse maaltijd weg te werken.

Zaterdag 2 augustus

We zijn onderweg naar Rumilly. Niet dat deze stad iets bijzonders heeft maar als halteplaats op weg naar Zwitserland ligt het voor ons heel gunstig. We komen te staan in een groot recreatiepark. Het weer is niet geweldig meer. We besluiten het dorp eerst maar eens te bekijken. We raken niet onder de indruk. Als we terug zijn begint het te regenen. Het deert de sporters niet die massaal gebruik maken van het park. Als het droog is, onderzoeken we de mogelijkheden van het park. Er staan veel buitensport toestellen en een klein meertje geeft het geheel een sfeervolle ambiance.

Zondag 3 augustus

Ons doel van vandaag is Thonon les Bains. Hier is een CP die aan de oever van het meer van Geneve ligt. Na een ochtendrit komen we bij dit bekende water aan. Via een eenrichtingsweg komen we aan bij de plek waar we mogen staan. Drie schuin gestoken parkeervakken staan de camperaar ter beschikking. De rest is gewoon voor auto's bestemd. Wij zetten de camper achteruit het parkeervak in zodat we vanuit het voorraam uitzicht op het meer hebben. Op de fiets gaan we de omgeving bekijken. We komen langs mooie gebouwen en een kasteel wat prachtig gesitueerd is aan de waterkant. Terug bij de camper komen we oog in oog te staan met een Franse diender. Hij heeft het bonnenboekje al in de hand. De camper staat verkeerd in het vak, blijkt de overtreding te zijn. Ik doe nog een poging om een uitleg te krijgen wat dat uitmaakt maar Hanna schat het humeur van de parkeerwacht beter in en dwingt me mee te werken. Als we meteen omdraaien, is hij bereid het deze keer door de vingers te zien. Wat ons betreft, heeft hij een deal.