Herfst-reis door Friesland en de Achterhoek

Van 15 oktober tot 26 oktober hebben we met de camper een reis gemaakt door oost en noord Nederland. Het weer was prima en we hebben een paar culturele evenementen bijgewoond

Donderdag 15 oktober

Camperplek bij Rijs bezocht. Prachtige plek in de natuur. Slechts twee plaatsen. Een bezet en een gereserveerd. Toch zijn we er gaan staan. Om 9 uur 's avonds was de reservist nog steeds niet gearriveerd. Reserveren is dus een bedenkelijk systeem.

Vrijdag 16 oktober

Aangekomen bij de fam. Abma camperplaats in Workum. Vrije plaatsen bij een boerderij. Uitzicht over de velden en levende have om je heen. Plekken zijn verhard zodat je ook bij slecht weer (en dat is het) goed kunt parkeren.

Zaterdag 17 oktober

Bezoek aan Workum. Het is een gezellige plaats met veel restaurant, cafe's e.d. We bekijken een zeilwedstrijd met klompzeilboten. Na koffiedrinken in een klassiek restaurant gaan we kijken in de oude haven. Hier ligt de bruine vloot klaar voor de strontrace.

Zondag 18 oktober

In de haven van Workum is een feel life markt gebaseerd op de zeilvaart, boten, visserij en oude ambachten. Ook treden er meerdere chanti-koren op. Het is een sfeervol geheel. Wij brengen een groot deel van de middag bij de haven door.

Maandag 19 oktober

Rond het middaguur zoeken we de haven weer op omdat de strontrace gaat beginnen. We zien de hele vloot uitvaren. Er staat weinig wind waardoor er veel geboomd moet worden. Ook worden de schepen met een touw via het jaagpad getrokken. Later op de dag vertrekken we naar Gorredijk.

Dinsdag 20 oktober

Zuidlaardermarkt. We parkeren de campers in Tynaarlo en gaan op de fiets naar Zuidlaren. Het is weer een drukte van jewelste. Na de nodige aankopen, zoeken we de camper weer op. We rijden naar Emlichheim. We treffen er een schitterende CP aan. In het begin van de avond gaan we dineren in een restaurant met een Nederlandse eigenaar.

Woensdag 21 oktober

In Wilp gaan we naar het pitch&putt terrein van Busloo. We spelen een 18 holes ronde. Hanna wint de sportieve bezigheid. Daarna rijden we naar Zutphen. Op de CP bij het politiebureau is nog volop plaats.

Donderdag 22 oktober

Na boodschappen en lpg bijtanken vertrekken we naar Aalten. De route door de Achterhoek is bijzonder mooi. Omdat het de hele middag heeft gemiezerd, zijn we deze dag binnen gebleven.

Vrijdag 23 oktober

In de ochtend maken we een fietstocht door het landschappelijk heel aantrekkelijke gebied van de Achterhoek. In de middag rijden we naar Groenlo. Hier wordt dit weekend de slag om Grolle van 1627 nagespeeld. Er blijkt een gratis camperplek voor de poort van de Marveldcamping te zijn.

Zaterdag 24 oktober

Vandaag bezoeken we het centrum van Groenlo die helemaal is omgetoverd tot een 17e eeuwse stad. We slenteren rond op de historische markt, maken een roofvogeldemonstratie mee en bezoeken het slagveld. Meer dan 1300 acteurs spelen de strijd na die Frederik-Hendrik voerde met de Spanjaarden. 's Avonds gaan we naar de fakkeloptocht en bekijken we het prachtig verlichte centrum.

Zondag 25 oktober

In Grolle gaat het middeleeuwse leven nog een dag door. Marveld recreatie heeft ook een Pitch en Putt baan. We spelen hier in de middag een 18 holes ronde. Het is een mooie dag wat weer betreft.

Maandag 26 oktober

Opnieuw een prachtige herfstdag. We rijden naar Vorden waar we de fietsroute 'achtkastelenroute' gaan trappen. Fraaie landhuizen van weleer, schitterend gelegen in de met herfstkleuren getooide bossen. Op de namiddag vertrokken naar Putten.

Dinsdag 26 oktober

Terug naar huis. In Garderen bezoeken we de zandsculpturen. Het zijn erg knap gemaakte beelden vanuit een zandblok. Van uit  verschillende delen van de wereld zijn kunstenaars bezig geweest de beelden te maken.